11 mai 2006

10.05.2006 Jondalselva

Vannstand: 15.4 m3/s
Båt: Pyranha h3
Disse var med: John Petter, John Roger, Heidi

Ingen av oss hadde padlet Jondalselva fra før, men John Petter hadde hørt rundt og skaffet seg info om elva. Vi fant derfor greit fram til bådt take out og put in (se info lengre ned). Heidi og jeg skal på videregående-kurs til helga, så for å øve oss byttet vi på å padle først. Det ble mange synfaringer - mellom 5 og 10 en plass kanskje... så tida gikk...

Vi startet vel å padle rett før klokken 20.00, så vi skjønte etter hvert at vi hadde litt knapp tid. Etter hvert begynte det også å bli temmelig mørkt. Heidi og jeg vurderte om vi skulle gå på land mot slutten av strekket. Da vi kom til et bratt stryk/sklie var beslutningen enkel: vi gikk på land, mens John Petter og John Roger ville padle. Nå var klokka ca 22.30. Vi gikk langs stryket for å sikre med kasteline. Heldigvis gikk det bra med gutta, men de hadde nok ikke sett mye i det siste stryket, og gikk også på land etter dette. Det var rett før det siste store stryket, så det får vi ha til gode til en annen gang.

Jeg var nok litt sliten fra gårsdagens padling og klatring, og synes jeg klønte litt vel mye til tider. Det ble også en svømming gitt! Gikk rundt i et stryk vi ikke hadde synfart (delvis for å spare tid). Rullet en gang, men gikk rundt igjen. Trodde jeg lå i ei valse, og ettersom jeg har litt angst for valser trakk jeg meg ut ganske fort. Klarte ikke å holde på hverken båt eller åre, og det var en del steiner i stryket. Kom meg uansett helskinnet til land. Åra satt fast i elva (ikke langt fra land), så John Roger festet en krok og taueline i vesten min så jeg kunne gå ut og hente den. John Petter reddet båten. Mange takk gutter :)

Jeg ble ikke skremt av svømmeturen, bare litt irritert over at jeg trakk meg ut så fort :( Hadde en lignende opplevelse i fjor. Gikk rundt i ei valse og - ref. Anders: "trakk meg ut før jeg var kommet helt rundt" ;-) Jeg tror jeg må gjøre en innsats for å bli mer venn med valsene gitt!

Ellers var turen veldig fin! Ganske mange stryk og småsklier. Vi bærte alle et stryk som kom etter ca en tredjedel av turen, og så gikk vi jo i land på slutten av strekket pga mørket. Jeg er uansett ikke sikker på om jeg ville padlet de siste strykene. Kanskje til høsten? Gleder meg til videregående-kurset til helga. Håper jeg har bedre feeling da!

Put in: kjør av til høyre (når du kommer fra Kongsberg) mot Ble Fjellstue. Etter en stund kommer ei lita bro som går over elva. Her kan du starte padleturen.

Take out: kjør til venstre (når du kommer fra Kongsberg) ned en liten vei (lite hus på høyre side av den lille veien + noen postkasser tror jeg). Kjør over elva og parker her. Det går også an å ta ut litt lengre oppe for å slippe de siste heftige strykene. Når du padler nedover og kommer til et sted der det er ei øy midt i elva - og du hører det er noe "skummelt" lengre ned kan du gå i land på venstre side. Du ser veien herifra.


Kart over Jondalselva, med put in og take out.
Alternativ take out ved øya litt før vanlig take out.


Plot fra NVE

Etiketter: