31 juli 2006

17.-23.07.2006 Sjoafestivalen


Pete i Rostenfallene
Flere bilder fra Sjoa finnes på min Flikr-konto (se nederst i høyre kolonne)

Hadde en alle tiders Sjoa-festival i år. Været var topp, nesten litt for varmt til tider ;-) Jeg fikk padlet en del forskjellig til tross for at vannstanden var lav. Sjoa funker jo på de fleste vannstander. En dag dro vi og til Bøvra som er ei breelv med mye smeltevann når det er varmt og kanskje lite vann i andre elver. Jeg fikk padlet med mange forskjellige folk, og ble også ganske godt kjent med en del nye.

17.07.2006 Normalen
Vannstand Sjodalsvatn: 940,47 moh / 30,67 m3/s
Båt: Dagger KingPin 6.1
Disse var med: Heidi, Helena, Elin, Torbjørn, Thomas, Knut-Helge, Sven

18.07.2006 Åseng
Vannstand Sjodalsvatn: 940,47 moh / 30,67 m3/s
Båt: Pyranha h3
Disse var med: Anders, Krykkan, David, Clare, Anna, Lotta, Ida

19.07.2006 Rostenfallene (Lågen canyon)
Vannstand: ?
Båt: Pyranha h3
Disse var med: Anders, Krykkan, Egil, Håvard Bømer, Tor Håkon, Sigmund, Andreas, Heidi

Dette var ikke helt dagen min... Startet med en svømming ganske tidlig - etter det første stryket som var ganske kontinuerlig. Selv om det ikke var noen ekkel svømming ble jeg litt usikker etter dette. Etter en stund følte jeg imidlertid at det gikk helt OK igjen.

På strekket er det tre stryk som er vanlig å synfare. Jeg bærte alle tre. Særlig de to siste bæringene var litt pust og pes... - men det gikk da med litt strev. Og punktene var:
1. Dropp + bred valse i bunn
2. Foss
3. Lite dropp med stener og valser og underspyling...

20.07.2006 Bøvra - nedre del
Vannstand: tlf: 271,29 moh / lokal måler: 1.47 m
Båt: Pyranha h3
Disse var med: Egil, Håvard Bømer, Håvard Engum, Håvard Dahlen, Are, Børge

Put in: Flåklypa - v/bru over elva
Take out: Lom - Statoilstasjon. NB pass på parkeringen. Vi fikk tilsnakk for å ha parkert slik at det ble vanskelig å komme seg inn i vaskehallene for større biler.

Brukte en del tid på å organisere padling i dag. Jeg hadde lyst på noe litt mer krevende. Bøvra var det bare to på gruppa som hadde vært i tidligere - for lenge siden. Vi fikk god hjelp av Tore både med tlf.nr. til vannmåler og lån av kart. Takk Tore :-)

Vi hadde forhørt oss litt rundt om elva før vi dro, og AK hadde sagt at vannet var annerledes - det var vanskelig å se stener der. Det stemte jaggu. Nedre del av Bøvra har brevann med mange partikler, så vannet er nesten melkehvitt/grå-hvitt. Dette gjorde noen av de tekniske strykene mer vanskelig. Et tips vi fikk av Knut Helge var å synfare alle tre punktene - og særlig det siste - da vi kommer til en slags canyon. Det siste er nemlig det verste - til tross for at det ser snillt ut ovenifra!

Ellers er mitt helhetsinntrykk av elva at det var masse valser her. Det gjalt å følge med!

Vi brukte vel en ca 4 timer. Man reker å bli ganske sliten - og særlig når det er ei ny elv. Man blir vel sliten av å være på alerten hele tiden. Etter den obligatoriske bæringen visste jeg det var et synfaringsstryk igjen. Da vi nermet oss dette så jeg vel at dette nok kunne være greit å synfare. Men Egil padlet rett ned, og ettersom jeg var litt sliten fulgte jeg bare etter... Hmmm - slettes ikke så smart. Fant det fort ut. Gikk rett i ei ganske så stor valse, men - JIPPII - kom meg ut ;-) Lesson learned: synfar selv om du egentlig ikke gidder!

Punkter på strekningen (fra Tores kart):
* Rapid w/big boulders
* Meter/måler
* Section w/big waves + stoppers
* Stoppers in entrance of small george
* Powerful stopper w/heavy undercut on right
* Stoppers, pillow against wall on left side
* Rapid - cary on river right
* Passage w/one big boulder

21.07.2006 Normalen
Vannstand Sjodalsvatn: 940,43 moh / 27,50 m3/s
Båt: Dagger G Force 5.9
Disse var med: Anders, Krykkan

22.07.2006 Ridderspranget
Vannstand Sjodalsvatn: 940,43 moh / 27,50 m3/s
Båt: Pyranha h3
Disse var med: Tor Håkon, Clare, Heidi, Halvor

Put in: Ridderspranget (skiltet fra hovedveien over valdresfløya)
Take out: etter som grusveien til vanlig take out har blitt sperret av grunneier, kjørte vi ned mot skytterbanen og videre på små grusveier som går helt ned til elva. Det er skilting til Skytterbanen fra veien - til høyre et godt stykke(1 eller 2 km?) før vanlig take out/put in for Åseng.

Punkter på strekningen:
Ridderspranget - her satte jeg i på nedsiden av sklia som mange tar for å sette på vannet. Var litt nervøs + hadde ikke lyst til å kløne foran mange turister + tenkte på ryggen (kiipt å lande flatt når man ikke er varm i kroppen ennå). Stryket etter Ridderspranget kunne godt ha vært synfart. Her gikk jeg rundt i ei valse i bunn. Kom meg fint ut heldigvis.

Foss - her bærte jeg. Tor Håkon og Halvor padlet.

Foss - obligatorisk bæring. Vi bærte på elvevenstre, men elvehøyre er visstnok mer vanlig. Stryket etter fossen var ganske "heavy", og her gjelder det å følge med på valsene. Jeg fulgte ikke godt nok med, og havnet i ei ganske langt nede. Men det gikk så bra så :-) Etter dette var det veldig rolig et stykke før det kom noen stryk som var litt mer heftig igjen.

Valse - vi synfarte på elvevenstre og padlet på ei tunge i midten. På såpass lav vannstand var dette ingen problem, men jeg regner med at valsa suger mye mer på høyere vannstand!

3 Bukkene Bruse - Dette er tre små terskler (med valser) som kommer etter hverandre. Jeg bærte den første. Den andre padlet jeg langt til venstre og den tredje langt mot høyre. Her fikk jeg tips fra Tor Håkon om at jeg kunne forsøke å løfte tuppen min opp på skråbølga i bunn. Fikk det ikke helt til, og måtte ha noen dyyyype støttetak, men gikk i alle fall ikke rundt.

Her ble det en del kløning både på vår gruppe og de to gruppene som kom etter oss.

Nedre Tråsåfoss - Her bærte de aller fleste første del av fossen/stryket. Man kan sette ut i et rolig parti i midten. Her padlet jeg på elvevenstre(alle gjorde vel det). Her var det to valser etter hverandre. De var små på denne vannstanden, men mange gikk rundt alikevel. Det var nok greit å være litt nøye med linja og padle på.

23.07.2006 Normalen
Vannstand Sjodalsvatn: 940,44 moh / 28,28 m3/s
Båt: Dagger KingPin 6.1
Disse var med: Tor Håkon, Astrid

Etiketter: , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Heidi said...

Takk for fine dager på Sjoa. Artig med padlebilder ;n)

09 august, 2006 15:18  

Legg inn en kommentar

<< Home