22 mai 2006

20.-21.05.2006 Imsa og Atna

For østerdalsrunden var det planlagt å padle øvre og nedre Imsa lørdag, og Setninga søndag. Jeg ringte vassdragsvakta i GLB (61268650) før turen for å forhøre meg om vannstand. Målestasjonen for Imsa var desverre fortsatt nede, men siden det har regnet en del i det siste tenkte jeg at det fortsatt burde være bra med vann der. Det fins ingen egen måler for Setninga, men det går an å få et inntrykk av vannstanden ved å sammenlikne vannstanden for Atnasjø (NVE) og Fossum bru (GLB). Setninga er ei sideelv til Atna, og renner inn mellom disse to målestasjonene. Det er også flere elver som renner inn i Atna mellom målestasjonene, men Imsa er den største. Torsdag var det 11,6 kubikk ved Atnasjø, og 35(?) kubikk ved Fossum bru. I følge Tore skal dette være grei vannstand.

Imsa, øvre del
Båt: Pyranha h3
Disse var med: Jon, Eline, Heidi, 4xHåvard

Det var mye vann i elva. Kanskje ennå mer enn sist helg? Man starter det øvre strekket av Imsa på en liten innsjø (Søre Imssjøen). Elva starter i et bratt lite stryk som fint kan synares fra ei bru som går over elva her. Deretter deler elva seg ganske snart, her er høyre løp hovedløp, men siden en av oss ikke klarte å ta ei bakevje før elva delte seg padlet alle venstre løp. Dette gikk helt fint siden det var mye vann. Herifra padlet jeg først. Jeg husket fra forrige gang jeg hadde padlet dette strekket at det var en synfarig ganske raskt, så jeg var litt på alerten ;-) Jeg så heldigvis hvor vi skulle synfare og fikk resten av gruppa inn i ei bakevje like før. Det var klart mye mer vann enn sist gang jeg padlet her, så det var mye mer "trøkk" i stryket. Jeg så meg ut ei linje, men det gikk helt skeis. Ikke særlig fornøyd med dette!

Ikke lenge etter dette fikk vi en svømmer i gruppa, og vi klarte ikke å få inn båten, så den for
nedover elva. Håvard Dahlen og forsøkte å løpe etter båten på land for å se etter båten. Jon tok med seg Eline og Håvard H og padlet videre, mens Heidi, Håvard Engum og jeg ventet på Håvard Dahlen. Han kom etter en stund tilbake, men båten var nok seilet sin vei ned elva. Håvard Beyrer som hadde mistet båten sin gikk langs elva for å se om han kunne finne den...
Nå var vi 4 stykker som skulle padle ned etter resten av gruppa. Håvard hadde sett en del fra
letingen etter båten, så selv om det var ganske vanskelig padling nedover gikk det greit. Etter kort tid fikk vi øye på Jon. Han gav tegn til hvor vi skulle padle ned neste stryk. Det viste seg at de hadde fått en svømming til, og nok en båt - samt ei åre - var borte. Eline hadde mistet båten sin og stod på feil side av elva i forhold til bilveien. Jon kastet line over elva og Eline svømte over til den andre siden.

Gruppa var nå redusert fra 8 til 6 padlere. Resten av strekningen var forholdsvis lett padling. Vi så ikke noe til båtene. Vi gikk i land ved take-out rett før fossen Kvitkallen og tok lunsj her.

Imsa, midtre del
Disse var med: Jon, 3xHåvard

Vi bestemte oss for å padle mellomstrekket for å se etter båtene. En av båtene fant vi faktisk i ei bakevje i Kvitkallen før vi dro, men det manglet altså fortsatt en båt. Jeg hadde hørt at
mellomstrekket var dønn kjedelig, men synes faktsik ikke at det var så ille! Jeg padlet først i
begynnelsen, og så at det kom et stryk vi måtte synfare. Dette var ei sklie som var grei å padle helt til høyre. 100-200 meter etter dette gikk det en wire rett over elva. Den gikk såvidt over
vannskorpa, og på litt mindre vann kunne den nok ha ført til problmer.

Heretter var det enkel padling mesteparten av veien. Vi fant båten og tauet den et godt stykke
nedover elva. Jeg fikk testet taue-utstyret mitt - ei 2 meters slynge med karabinkrok. Festet karabinen til båten og slynga om skuldra. Dette funka greit. Vi satt båten på land ved ei hytte med kjerreveg. Etter at ei sideelv kom inn på høyre side ble det mer fart i elva, og den siste delen var lik begynnelsen av andrestrekket på Imsa. Vi tok opp på Nybru.

Atna, midtre del
Vannstand: 25.6 m3s
Disse padlet søndag: Jon + 4xHåvard

Planen for søndagens padling var Setninga, men vi bestemte oss for å ta ei litt lettere elv, så da ble det Atna. Ingen av oss hadde padlet her før, men jeg ringte Tore for å få litt inside information.

Put in: Vi startet litt nedenfor vanlig put in for dette strekket; kjørte ned fra Atnsjøen langs elva på venstre side. Fulgte en grusvei. Da grusveien gikk over til kjerrevei satt vi båtene på vannet.

Den første delen var veldig flat og rolig, men da vi kom til brua som krysser Atna ble det litt mer fart. Det var mange fine stryk. Stryket rett etter broa kikket jeg på ved å snike meg ned i ei bakevje på toppen av stryket. I tillegg hadde jeg en synfaring.

Take out: Kjørte ned til elva ved grusvei i Mogrenda (like før veien krysser setninga).

Etiketter: ,