18 mai 2006

17.05.2006 Austbygdåi - øvre del

Vannstand: 13.8 m3/s eller 200.3800 meter
Båt: Pyranha h3
Disse var med: John Petter, Sinan, Miriam, Henning, Geir, Jørn

17. mai ble i år feiret med en padletur :) Regn og kaldt vær innbyr uansett ikke til å vandre rundt i byen i bunad.

Austbygdåi renner un i Tinnsjø i Tinn kommune i Telemark. Dette var min første tur i Austbygdåi, og faktisk første padletur i Telemark. Ved elvas utvøp ligger Austbygdi. Elva er ganske smal med en del terskler, sklier og smådropp. Det ble ganske mange synfaringer, kanskje 6-7 stykker, og hadde det ikke vært for at jeg padlet med folk som kjente elva så måtte jeg ha synfart mye mer. Jeg var litt smånervøs når jeg padlet noen av strykene som jeg hadde synfart, men stort sett gikk det veldig bra. Hørte litt med de andre for å sjekke om det jeg tenkte var riktig, med hensyn på valg av linje. Fikk mye bra input. Det er mye jeg ikke ser, eller ikke tenker på som de mer erfarne padlerene ser. Føler jeg lærer mye på det.

Ved to av stedene vi synfarte bærte de fleste opp flere ganger for å finpusse stilen. Det første stedet var et lite dropp på mellom en og to meter. Det andre et litt større på rundt tre meter. På begge stedene var det om å gjøre å vinkle båten rett samt å "boofe" for ikke å bli tatt av valsa i enden av droppet.

På tremeters-droppet fikk jeg feil vinkel på båten, og havnet i valsa... Fikk litt småpanikk og trakk meg ut alt for fort (som vanlig). Det var et stort og fint basseng i bunnen, så det var bare å padle seg til land. No drama ;-) Prøvde en gang til, og da gikk det veldig bra. Det var godt å få det til etter det første fiasko-forsøket.

Jeg har problemer med å huske de ulike partiene av strekket vi padlet, men husker altså de to droppene vi padlet flere ganger. Ellers husker jeg disse partiene:

Det første stryket: dette lille stryket er ganske karakteristisk for elva: først en liten terskel med en valse nederst, så en smal passasje med en liten valse i bunn der det var viktig å vinkle båten rett.

Det var et stryk (omtrent midtveis?) med en underspylt stein. Det gikk en kyllingrute forbi på venstre side, men jeg tok ikke sjasen på å rote det til og havne under steinen, så jeg bar forbi. Ikke noe spennende padling uansett - bare skraping på stein.

Det siste stryket: Her bar jeg forbi den første terskelen pga en sugen valse. Deretter padlet jeg ei sklie helt til venstre, men det gikk også å pale et lite dropp på høyre side. Deretter var det ei sklie med en bergknaus i bunn. Her traff jeg riktig slik at jeg unngikk å komme opp mot bergknausen...

Etiketter: