15 mai 2006

14.-15.05.2006 Videregående kurs - Imsa

Vannstand: noen-og-tjue kubbik lørdag, og kanskje 15 søndag (måleren var "nede"). Bra med vann begge dagene med andre ord. Imsa kan fint padles ned mot 12 kubikk.
Båt: Pyranha h3
Veiledere: Knut, AK, Tor Håkon
Disse var med på kurs: Nils, Øivind, Kjell, Espen, Ann, Heidi, Håvard Dalen og trønder-Håvar
Disse var også med(men ikke på kurs): Sinan og JP

Put in: Nybru
Take out: ved "villmarks-campen", før brua som går over Imsa.

Lørdag: Imsa, nedre del
Grad: 3
Lengde ca 8km
Tid: ca 3-4 timer

Natt til lørdag hadde det regnet temmelig kraftig, og jeg lå der i soveposen og bekymret meg over om jeg rett og slett skulle ta på meg tørrtopp og -bukse med det samme jeg stod opp... Bare det at padletøyet lå i bilen. Kanskje kunne jeg lure Heidi bort for å hente padletøyet..? Hmm...

Heldigvis ble alle bekymringer gjort til skamme da vi våknet til sol og skravling fra andre padlere i åtte-tida lørdag morgen. Heeerlig :)

Etter frokost og ei teori-økt dro vi for å padle øvre del av Imsa. Det viste seg imidlertid at det var en bom etter Nybru som var stengt - etter sigende var det fortsatt mye snø på veien, og denne var ikke brøytet. Vi ble da nødt til å ta nedre del av Imsa i stedet.

Jeg hadde padlet Imsa en gang i fjor, så jeg hadde et inntrykk av hva som ventet meg, uten at jeg husket noe av strekkene vi padlet. I dag var det mye mer vann og godt trykk i elva.

Vi var 9 kursdeltagere og 3 veiledere som skulle padle samlet, dvs ei gruppe på til sammen 12 padlere. Vi som gikk på kurs hadde fått beskjed om at det var vi som skulle organisere oss og bestemme hvordan vi skulle padle nedover elva. En av oss skulle padle først, og en sist. I løpet av turen skulle alle ha hatt disse posisjonene.

Gruppa var lite kjent med hverandre, så det var merkbart at det var en litt usikker stemning. Ann og jeg padlet Imsa forrige sesong, så vi kjente jo litt til elva, men noen av de andre var nok også litt usikker på elva.

Jeg syntes turen gikk veldig bra. Koste meg hele veien og det var også morro å lære de andre å kjenne padlemessig. Hadde vært litt spent på hvordan vi skulle fungere sammen på elva, men jeg synes faktisk det gikk fint jeg - selv om veilederene selvsagt hadde en del å rette på. Bra gjeng!

Tilbakemeldingen fra første økt var at vi måtte jobbe med kommunikasjonen:
  • gi, motta og gjenta tegn
  • vente til at alle hadde kommet trygt ned vanskelige stryk
  • unngå stort strekk i gruppa
  • øyekontakt for å se om folk har det bra og mottar tegn

Søndag 1. økt: Flattvannspadling på Glomma
Alle fikk tilbakemelding på framdriftstak, sveipetak og boof. På framdriftstakene fikk jeg tilbakemelding på:

  • bruker rygg og mage bra
  • hever hånda foran ansiktet litt for høyt
  • bør trene på å øke frekvensen
  • har muligens for stor åre

Søndag 2. økt: Imsa, nedre del
Vi startet med å trene på traversering under Nybru. Brukte vel bortimot en halvtime på det.

Nå var gruppa blitt mer kjent, og vi hadde også fått en del tilbakemelding fra lørdagen - spesielt på kommunikasjon. Gruppa fungerte ennå bedre i dag synes jeg. Hadde en knall tur i dag og :)

Jeg synes det er veldig vanskelig å huske elva. Selv om vi hadde padlet elva dagen før kom en del ting litt vel brått på.

Tilbakemelding fra andre økt:

  • jeg må jobbe med å komme riktig inn i bølger for å bruke disse til traversen, og å holde rett vinkel på båten
  • synfar mer
  • padle aldri lengre enn at vi kan nå ei "siste bakevje"

I lunsj-pausen søndag dro jeg fram kameraet for å forevige de jeg ikke kjenner fra før - så kanskje jeg klarer å huske navnet deres neste gang jeg møter dem:


Tor Håkon - veileder, fra Kongsberg.

Øivind - i militæret nå, jobber som rafting-guide hjemme i Valldal.


Kjell - jobber som rafting-guide i Sjoa.

Espen - OEK-padler. Sinan dro ham med på videregående-kurs.

Nils - også i militæret nå, og jobber også som rafting-guide hjemme i Valldal.

Etiketter: