03 juli 2006

24.-25.06.2006 Dagali

24.06.2006 Dagali - nedenfor Five Holes
Vannstand: litt over 4
Båt: Pyranha h3
Disse var med: Henning, Geir, Jørn, Heidi, Andreas + 2 Begna-padlere

Nå var det lenge siden jeg hadde vært på padletur, så før helga ble det mye ringing rundt for å få til en tur. Men Heidi er jo alltid med ;-) og så fikk jeg fatt i Henning og Jørn som var på vei til Voss, og skulle padle Dagali på veien opp :) Håvard Engum og en gjeng skulle padle Dagali på lørdag, men jeg hadde lyst på en helgetur. Litt for langt å kjøre til Dagali bare for en dag synes jeg.

Siste padletur var Jenteturen hvor vi hadde avsluttet med en tur til Dagali, så jeg hadde elva ganske friskt i minne. Var spent på vannstanden. Var elva sunket veldig? Det hadde den ikke, det var bare litt mindre vann enn sist. Det ville vel si forstatt mye trykk i vannet.

Husket strekkene fra sist, men det som var morro var at vi padlet et stryk som vi bærte sist - uten å synfare. Det var vel 2. eller 3. stryket etter det lange stryket. Geir padlet først, og jeg og Heidi etter. Vi padlet litt til venstre for midten og skrådde mot høyre. Denne linja ser veldig skummel ut, men det er vel i grunnen for det meste digre bølger.

25.06.2006 Dagali - fra toppen
Vannstand: litt under 4
Båt: Pyranha h3
Disse var med: Henning, Geir, Jørn, Heidi, Andreas, Tor Håkon

I dag padlet vi fra toppen, dvs et lite stykke før Five holes. Det gikk ganske rett på med et litt heftig stryk. Vi padlet fra bakevje til bakevje nedover, og tok en synfaring på venstre side mot slutten av stryket. Vi padlet på ei tunge i midten, gutta klarte seg bra, mens Heidi og jeg gikk rundt der tunga møtte to skråbølger på slutten. Etter stryket padlet vi inn bak noen fjellknauser på høyre side, og innimellom der var det et lite vannfall på 3-4 meter som vi bærte opp og padlet. Morro :)

Etter en god del flattvannspadling kom vi til et stryk jeg tror kalles Surprise. Her padlet vi ned tunga og mot venstre oppå en skråbølge. Jeg synes det hørtes rart ut når jeg ble forklart det, men det gikk jo helt fint. Padlet venstreløpet.

Vi synfarte Five holes. Jeg syntes ikke det så så fryktelig ille ut - ikke noe som så veldig skummelt ut i alle fall, men regnet vel med at det var mye mulig at jeg gikk rundt. Gikk rundt i det fjerde hullet, og gjorde mange forsøk på å rulle. Var også delvis oppe innimellom, men da stryket var slutt var jeg tom for luft og måtte ut og svømme.

Den helt siste fossen hadde jeg lovet meg selv at jeg skulle padle i dag. Jeg hadde til og med skålet på det lørdags kveld :) Var ikke særlig nervøs, hadde jo sett goe'-gutta padlet der... Vi padlet ned på høyre side. Det gikk ganske bra, men veltet i skråbølgen/det urolige vannet helt på slutten. Ikke noe problem å rulle her og komme seg inn i bakevja.

Kjempefin tur - super helg :)

Etiketter: ,