07 mai 2007

05.-06.05.2007 Telemarksrunden



Lørdag 05.05.2007 Mår
Vannstand: 38 cm på den lokale måleren
Båt: Dagger Mamba
Disse var med i gruppa mi: Tore, Geir Hansen, Helena, Ærlend (KPK), Heidi, Andreas

"Øvre-øvre"
Husket elva ganske godt ettersom jeg hadde padlet den sist helg. Det var litt mer vann en da vi padlet sist, ikke mye, men nok til at noen av punktene ble litt anderledes.

Stryket med ei skråvalse i venstreløpet hadde nå fått et høyreløp som kunne fungere som "chicken root". I motsetning til sist gang gikk vi denne gangen i land for å synfare på elve-venstre. Jeg bestemte meg ganske raskt for å ta den enkle løsningen; høyreløpet. Dette gikk også helt greit.

Neste punkt - dropp og rotete vann/pute på venstre side - ble meg fortalt at var enklere på denne vannstanden da noen stener som tidligere var litt skumle i puta på venstre side nå var "forsvunnet". Det var derimot mye mer trykk og jeg hadde ikke særlig lyst til å bli vaska her, så jeg bærte forbi. Litt forsiktig i dag...

Neste punkt - lite dropp med valse i bunn - bestemte jeg meg imidlertid for å padle. Jeg hadde bært forbi her sist, og da så jeg at de to som padlet (Tor Håkon og Karl) ikke akkurat stylet linja. Denne gangen var gruppa som padlet før oss her, og vi fikk se at mange av padlerene som padlet også klønte det litt til her, men det gikk da helt fint med dem alle. Jeg klarte å kløne det til selv. Fikk ikke satt boofen, og lå et lite øyeblikk i valsa i bunn. Hodet var klart og jeg rettet meg opp for å nå vann som gikk forbi valsa, og YES! - det virket. Vi fikk en svømming i gruppa vår. Padleren havnet inne i valsa på elve-venste, og her var det sug i valsa. Personen kom seg heldigvis kjapt ut, men båten ble liggende å kverne temmelig lenge(flere minutter).

Tredje punkt - en skrå hylle på venstre side som randt av mot høyre. Her gikk det litt bedre enn sist, men klarte fortsatt ikke å holde meg på hylla hele veien og boofe av hylla på venstre side.

Fjerde punkt - fossen før take out. Padlet litt annerledes enn sist pga av vannstanden, men det gikk helt fin-fint denne gangen også :-D

Egentlig hadde jeg hatt lyst til å padle videre ned strekket, men kjente jeg var ganske sliten. Jeg fikk dermed med meg Eivind og Nils Jakob for å padle nedre Mår.

"Nedre (nedre)"
Disse var med: Nils Jakob, Eivind

Ingen av oss hadde vært her før, men vi hadde lest om strekket i guiden "Norway - The Whitewater Guide" (Klatt og Obsommer) at det skulle være ganske enkel padling heer. Strekket var kort og passet bra for tre slitne padlere. Det var gøy å padle med en liten gruppe padlere på mer eller mindre samme nivå. Vi synfarte starten før vi satte oss i båtene og bærte forbi to sklier rett etter brua. Den andre sklia kunne vi nok helt sikkert ha padlet, men vi var altså ganske slitne og litt usikker på valsa i bunn, så vi tok ingen sjangser.

Søndag 06.05.2007 Austbygdåi, øvre-øvre
Vannstand: 200,64 moh (30 m3/s)
Båt: Dagger Mamba
Disse var med: Ann, Heidi, Anke, Matthew, Thomas, Eivind, Håvard Engum, Jon, Eline, Nils Jakob, Tore

Etiketter: ,