16 mai 2007

17.-20.05.2007 Østerdalsrunden

Torsdag 17.05.2007 Setninga
Vannstand: Stryket under brua på takeout; det randt så vidt litt vann over steinen nederst i stryket
Båt: Dagger Mamba
Disse var med i gruppa mi: Tor Håkon, Arild

Jeg har padlet Setninga en gang før, høsten 2005, men husket ikke mye av elva. Husket bare at naturen var veldig vakkert, i alle fall i starten, at nivået var overkommelig, at det var en del skrubbing på rullestein mot slutten og at det var et rikt fugleliv langs elva...

Vakkert var det fortsatt. Jeg fikk en skikkelig nasjonalromantisk følelse på selveste nasjonaldagen; to fiskere ved vannet med et lite 17. mai flagg, norske flagg på setrene i begynnelsen av strekket, hester som gresset, nyutsprugne hestehov på elvebredden, kanskje hundrevis av fossekaller og andre fugler... Sola varmet og vi virkelig koste oss nedover elva.

Setninga renner ut fra et lite vann og starter ganske rolig før den smalner inn i et vakkert juv. Her er det mange fine små terskler og massevis av bakevjer nedover. Strekket skal være omtrent 10 km, hvorav den første halvparten er den beste delen. Den siste halve delen er veldig rolig; elva vider seg ut og det kan bli mye skrubbing på lite vann.

Vi var ei lita gruppe og padlet i raskt tempo nedover, men uten å forhaste oss. Vi padlet alt på direkten og hele turen gikk unna på to timer. En flott 17. mai!

Fredag 18.05.2007 Setninga
Vannstand: Litt mer enn 17. mai(?)
Båt: Dagger Mamba
Disse var med: Tor Håkon, Arild, Øyvind, Jon

Lørdag 19.05.2007 Unsetåa
Vannstand: 285,75 m
Båt: Dagger Mamba
Disse var med: Heidi, Thale, Håvard Engum, Håvard Bøhmer, Øyvind, Are, Jan, Peter

Ingen av oss hadde vært i Unsetåa tidligere, men etter å ha sjekka hva det stod i guiden "Norway - The Whitewater Guide" (Klatt og Obsommer) virket elva morro og overkommelig. I guiden er det tipset om at vannstander på 15 - 30 cm på måleren i juvet er å anbefale. Vi så raskt at det var mye vann i elva; tidlig i det rolige partiet stod elva høyt opp på bredden, og mange trær var delvis under vann. Nede i juvet sjekket vi måleren og der var det 70 cm!

Utrolig moro padling. Forholdsvis stor elv med masse trøkk! Vi padlet alt uten å synfare og brukte vel et par timer.

Lørdag 19.05.2007 Øvre Imsa
Vannstand:
Båt: Dagger Mamba
Disse var med: Håvard Engum, Håvard Bøhmer, Øyvind, Jan, Peter

Jeg var høyt oppe etter en utrolig morro tur i Unsetåa, og etter litt mat og hvile i campen slang jeg meg med da en liten gjeng skulle padle øvre Imsa. Det var alt sent og igrunn tid for middag, men det fikk vente.

I bilen på vei oppover kjente jeg at jeg var i grunn temmelig sliten. At det småregnet og klokka tikket mot åtte hjalp ikke på lysten heller. Men jeg visste at dette var et strekke som kom til å gå ganske kjapt og når jeg endelig satt på elva var det helt greit å padle litt. Vi padlet kjapt ned og brukte kun 40 minutter på turen.

Strekket ender i en foss kalt Kvitkallen, og man vil absolutt komme seg i land før denne. Vi kikket på fossen - som ikke er en ren foss men en rekke sklier/dropp - og Jan padlet det aller siste punktet.

Punktene som kan nevnes på strekket er:
- Under brua helt i starten av elva: liten sklie dropp, men her er det bare litt høydeforskjell og en bølge nederst; itjno fali!
- Etter en halv kilometer til en kilometer kommer et stryk som enkelt kan synfares på elvevenstre; helt greit stryk
- Så mener jeg det kom en terskel der vi padlet helt til venstre; boof inn i bakevja mot venstre. Var det ei valse på høyre side mon tro?
- Deretter mener jeg det var en sak til... hmmm - noe valsegreier det og; tror det var en knapp venstresving der vi padlet på høyre side.

Søndag 20.05.2007 Setninga
Vannstand: En del mer enn 17. mai; vannet gikk bra over steinen og valsa under var litt større.
Båt: Dagger Mamba
Disse var med: Tor Håkon, Anders, Øyvind, Eline, Ida, Håvar, Fredrik, Hans, Otto, Viggo, Nils Jakob, Geir, Torbjørn

Tor Håkon og Anders arrangerte første del av NPF's videregåendekurs denne helga, og Øyvind og jeg ble med som støttespillere (tauere).

Turen tok tid - vi brukte 7,5 timer ble det meg fortalt - men jeg tror alle hadde en fin og lærerik tur.

Etiketter: , ,